Salı, Ocak 15

Filmlerle Sosyoloji


Sinemaya ilgimiz hız kesmeden devam ediyor ama sosyolojiyi unutmuşuz. Bu kitabı okuyunca bir kez daha anladım. Oysa çok keyifli bir çalışma. Lancaster Üniversitesi'nden Bülent Diken ve Aarhus Üniversitesi'nden Carsten Laustsen altı tane meşhur filmi, birey ve toplum üzerinden yeniden okuyor, değerlendiriyor. Hamam, Sineklerin Tanrısı, Tanrı Kent, Dövüş Kulübü, Brazil ve Hayat Güzeldir değerlendirilen filmler. Aralarından sadece Hamam'ı izlememiştim ama ona dair bölümü okurken de zorlanmadım. Ne de olsa Doğu-Batı çatışması konu olunca filmi izlemeden de meseleyi kavrayabiliyoruz.

Fakat sosyolojiden uzun yıllardır uzak kalmanın sıkıntılarını, kitabı okurken çokça yaşadım. Yapılan atıfların, alıntıların ne olduğunu unutmuşum. Neyse ki sinemaya hakimiz. En beğendiğim bölüm, Sineklerin Tanrısı oldu. Şu anın Türkiyesi ile paralellikler kurmayı kolaylaştırıyor. Zaten kafamızda gezinen türlü türlü düşünceler varken, o bölüm sayesinde çok daha sağlam temeller kurabilme imkanı buldum.

Kitabı uzun uzun değerlendirmek, karşı çıktığım yerleri belirtmek, katıldığım noktaları vurgulamak isterdim ama pek haddim olmadığına eminim. Hamam'ı da izlemek lazım...

Hiç yorum yok: