Cuma, Şubat 28

Fanny och Alexander





Tamam filmin adı Fanny - Alexander ama Fanny'nin konuyla pek alakası yok. Bu tamamen Alexander'ın filmi. Ya da şimdi düşündüm de belki Fanny'nin de alakası vardır ama biz anlamamışızdır. Keza film o kadar üstün ki, bizim basit bilgilerimiz, filmin içindeki felsefenin tamamını görmeye yetmiyor. Bunu kabul ediyorum. Ama bu yetersizliğim, filmden aldığım tadı, daha doğrusu yaşadığım aydınlanmayı engellemiyor.

Filmin ilk başta süresine bakınca, "Ulan yine bitmeyecek bir film izleyeceğiz" demiştim ama nasıl bittiğini anlamadım. Yine de Ata Atay kardeşimizin dediği gibi "Bana derdini 2 saatte anlatamıyorsan sıkıntı var" cümlesini de Bergman ustaya söylemek isterdim. Gerçi filmin aslında 5 saat olduğunu, kısaltılmış versiyonunu izlediğimi öğrenince iyiyce heyecanlandım ve meraklandım. Aslında, 5 saatlik versiyonu dizi gibi, günde 1 saatlik tempoyla izlemek isterdim.

1982 yılında yabancı film Oscar'ı almış. Şaşırmadım. Felsefe Kulübü'nden en iyi felsefe kitabı ödülü bile alabilirdi. UEFA Kupası bile kazanabilirdi, en az Sacchi'nin Milan'ı kadar izleyeni rahatsız edip sonunda "vay amk" dedirtiyor.

Hiç yorum yok: