Çarşamba, Ocak 8

Avrupai Konya



Konyaspor ile sözleşme imzalayan Hleb, ilk açıklamasında "Konya'yı tipik bir Türk şehri olduğu için değil Avrupa şehrine benzediği için tercih ettim" mealinde bir cümle kullanınca Türkiye'de olay oldu. Hem bugüne kadar yaşadığı dar çevrenin bir adım bile dışına çıkmayı tercih etmemiş hem de önyargılarını "zeka pırıltısı" olarak sunmayı alışkanlık haline getirmiş bünyeler, anında bu açıklamayla dalga geçmeye başladılar.

Onların zhinlerinde; Avrupa şehirleri, Batı'nın özgürlüğü ve uçlarda yaşamasının merkeziyken, Konya, dindar insanların yasakçı ve baskıcı zihniyeti yüzünden geri kalmış bir Anadolu bozkırı... Onlar için bu ikisinin birbirine benzeme ihtimali bile yok.

Konya'yı her seçim gecesi aynı siyasi eğilime oy veren bir şehir olarak gördüğünüz için veya Konya'da okuyan arkadaşlarınız "Abi böyle bir şehir olamaz, içki satılmıyor" dediği için, Erasmus ve Interrail sayesinde cinsel deneyimlerinin ve uyuşturucunun dibine vuran arkadaşlarınızın anlattığı Avrupa algısı aynı cümlede buluşamaz.

Fakat öyle değil işte. Konya, coğrafi koşullarının avantajını da kullanarak harika bir planlamaya sahip olan bir şehirdir. Geniş yollar, temiz sokaklar, sessizlik, düzen, konfor... İstanbul'da 2013'te sevinçle karşılanan metro, orada 1993'ten beri var. Buna rağmen halk bisikletle gezmeyi tercih ediyor. Bu açıdan Amsterdam gibi şehir ama tabi esrar yok; üzgünüz bu nedenle Avrupa şehri gibi olamaz...

 Dünyanın bir çok yerinde "Örnek belediye" olarak gösterilmiş (Bunu ben yeni öğrendim) bu şehir aslında işine sadık bir futbolcu için bulunmaz bir ortam yaratıyor... Bu açıdan 33 yaşındaki evli Hleb'i anlamak çok mümkün. Konya'nın özellikle Avrupa'nın küçük şehirlerine benzeme ihtimali çok yüksek. Eğer Hleb Konya'dan önce İstanbul'u gördüyse, Türk şehirleri algısı da İstanbul sayesinde şekillendiyse, trafiği, kaosu, karmaşayı yaşadıysa, Konya'yı beğenmesine şaşırmak büyük saçmalık haline geliyor.

Konya'nın sosyal yaşamında bazı sorunlar olabilir. Türkiye'nin toplumsal hayatında da bir çok mesele var. Bunlar tartışılır. Ama anlıyoruz ki, çoğu çözüme ulaşamaz. Bu örnekte de olduğu gibi herkesin kafasında bir ön yargı var. Ona göre hareket ediyor, düşünceleri o kalıbın dışına çıkmıyor. Karşı tarafın yaptığı iyi şeyler görmezden geliniyor, hatta bilinmiyor. Etiket yapıştırılmış bir kere. El oğlu söyleyince de "kafayı bulmuş herhalde ehehe" deniyor. O el oğlu senin hayatın boyunca görmediğin şehirde şu an, ve bir müddet orada yaşayacak. Sen hala Avrupa'ya nasıl kapağı atarım diye düşün...

"Adamlar belediyecilikten anlıyor" önermesini yine hatırlatmak lazım herhalde ama bu sefer de İzi kızar kesin. "Yerel seçimler öncesi nasıl böyle bir şey yazarsın, onları övmemen lazım" diyecektir. Neyse işte bu iş böyle, Hleb Konya'da ne yaşar, Konyaspor'a ne katar bilmiyorum ama Türk insanının kafa yapısının -hangi kesimden olursa olsun- ne kadar bağnaz ve dışa kapalı olduğunu ilk günden hatırlatmış oldu. 

"Abi ama orada Ramazan'da lokantalar...."


12 yorum:

Adsız dedi ki...

Hleb Konya ile imzaladığı gün , bir sürü haber geçti servisler. Bu cümle sadece yerel bir gazetenin muhabirinden çıktı. Sonra da sosyal medyanın diline düştü. Hatta o haberde "güzel günler göreceğiz " tarzı bir lafta vardı. Yalandan ve uydurma bir çeviri var büyük ihtimalle.

Yerel gazeteler "Dünya Yıldızı Konya'da" diye başlıklar atmış.

Hleb mi dünya yıldızı? 3 gol 3 asist yapsın. Beyaz Show'a çağırırlar , Ankara'Nın bağlarını söyletirler , "mevlana kır pidesini çok seviyorum" der..Maksat Konya'nın tanıtımı.

Bu yazıda katılmıyorum. Eleştiren sosyal medyacı tipler ile ilgili görüşlere %100 katılıyorum ama Konya'da öyle aman aman bir şehir değil yahu. Mevlana'nın ekmeğini yiyen bir yer işte. Canım felsefenin yerini "mevlana pide , mevlana etli ekmek , mevlana hediyelik eşya , rumi market" almış.

Mesela sanat alanında tatmin edebiliyor mu? Konser salonu var mı? Dünyaca ünlü bir grup/sanatçı gelebiliyor mu? Hepsini geçtim D&R var mı?

Adsız dedi ki...

Bir şeyi atlıyoruz. Bu adamlar para için yapıyorlar bu işi. Birazcıkta akıllılarsa iki kelime Türkçe , yerel kıyafet , çiftetelli falan Türkiye'nin sevgilisi oluyorlar. Bi de büyük takımlara gol attılar mı tablo tamamlandı.

Bence sorgulanması gereken Hleb kimdir? Arsenal-Barca'dan Konya'ya..

Haberdeki cümle "ben uydurmayım" diye bas bas bağırıyor , biz de hemen atlayıp sosyolojik tahliller , geyikler yapıyoruz.

Biri de çıkıp demiyor ki "aga sen Konya'yı ne ara gördün , diğer şehirleri nerden biliyon?"

Enes dedi ki...

eline sağlık çok iyi yazmışsın..

Enes dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
kutay dedi ki...

zaten Hleb böyle bir şey demediyse bile çok fazla değişen bir şey olmaz. "yalan haber" konusunu ayrı tartışırız, ama burada asıl konu verilen tepki. Hleb bunu demiş olabilir, deme potansiyeli de olabilir, başka bir futbolcu da diyebiir. Şahsen ben Kayseri'de Kayserisporlu futbolcularla konuşmuştum benzer şeyler söylediler, baktığımız zaman Konya Kayseri2den daha bir "kent" duruyor. O yüzden çok şaşırmıyorum.

Asıl mesele, ülkenin belli bir kesimin böyle bir şeyin söylenme ihtimaline bile karşı çıkması.

Bnce Hleb, Konya'ya imzalamadan önce şehirde ufak bir gözlem yapmıştır, o kadar da bilmeden geleceğini sanmıyorum.

ben şu halimle gidip Konya'da yaşamam. Zorlanırım alışamam Bunu inkar etmiyorum. Ama futbolcu olsam ve evli olsam 1 sene orada geçiririm, hiç de gocunmam.

Dediğim gibi mesele Hleb'in bunu gerçekten söylemesi değil; karşı tarafın buna aşırı önyargıyla tepki vermesi

Ice-Man dedi ki...

hastalıklı toplumun, hastalıklı tipleri.

Adsız dedi ki...

ilk yorumdaki adsız, hesap makinesinden yorum bırakmış herhalde. konya'da 2 d&r şubesi var. eskişehirde 1. o zaman konya > eskişehir. yazıyı okuma şeklini ayrı, kıstasını ayrı skyim.

Adsız dedi ki...

Önyargıyla tepki olayı için görüşlerin için seninle beraberim.

Ama Konya başta olmak üzere Anadolu şehirlerinde -caddeleri , sokakları , bisiklet yolları olabilir ama-

entellektüel sorunlar var.

Kaçınca böyle küçük tiyatrolar var , ne bileyim sokak çalgıcıları , gece 12'ye kadar açık kafeler..Kaliteli yaşamlar. Yabancı bir misafirin gelse , güzel bir müzik dinleyip , birşeyler içebileceğin bir yer var mıdır mesela? Jazz Cafe..

Ben de dinlemem , benim de standartım o düzeyde değil ama Avrupa gibi olamaz be abi.

Hepsini hepsini hepsini geçtim...Tribün olarak bile kötü..Veledromlu stadları var..şehirde bisiklet seviliyor. niye dünyaca ünlü bir konyalı armstong çıkmasın?

Hleb'e , Gekas'a verilen paraya bisiklete yatırım yapın..Sırf bu yüzden bile Vizyonsuz bir şehirdir.

Son olarak..imparatorluk başkenti yapmış be abi..o kadar düzenli oluversin..geçmişten kalan bir oturmuşluğu var..

Adsız dedi ki...

Önyargıyla tepki olayı için görüşlerin için seninle beraberim.

Ama Konya başta olmak üzere Anadolu şehirlerinde -caddeleri , sokakları , bisiklet yolları olabilir ama-

entellektüel sorunlar var.

Kaçınca böyle küçük tiyatrolar var , ne bileyim sokak çalgıcıları , gece 12'ye kadar açık kafeler..Kaliteli yaşamlar. Yabancı bir misafirin gelse , güzel bir müzik dinleyip , birşeyler içebileceğin bir yer var mıdır mesela? Jazz Cafe..

Ben de dinlemem , benim de standartım o düzeyde değil ama Avrupa gibi olamaz be abi.

Hepsini hepsini hepsini geçtim...Tribün olarak bile kötü..Veledromlu stadları var..şehirde bisiklet seviliyor. niye dünyaca ünlü bir konyalı armstong çıkmasın?

Hleb'e , Gekas'a verilen paraya bisiklete yatırım yapın..Sırf bu yüzden bile Vizyonsuz bir şehirdir.

Son olarak..imparatorluk başkenti yapmış be abi..o kadar düzenli oluversin..geçmişten kalan bir oturmuşluğu var..

Adsız dedi ki...

Yanılmamışım işte. Masera'daki Dr kapanmıştı zamanında . Hemen cinsel içerikli küfür yemişiz.

Adsız dedi ki...

abi eline sağlık ben de sözlükte hleb konya başlığındaki tüm yazıları okudum blogum olsa da bu tarz bir şey yazsam diye düşünmüştüm.

hleb bunu demişse zaten senin bahsettiğin ölçülerde avrupaya olan benzerliğinden demiştir zaten gelmeden önce veya sadece gezerek sosyokültürel analiz yapma imkanı pek yok ve dediğin gibi bir yıl için böyle bir şeye gerek de yok.

konyada 24 saat açık birçok kaliteli kafe var ayrıca ne kadar bağnaz falan deseler de turistlere konya kadar hoşgörülü yaklaşılan başka şehir yoktur istanbul ve izmirden sonra konya gelir bu konuda. özellikle yabancı futbolculara saygı sonsuz.

bisiklete de son yıllarda yapılan yatırım arttı. şu anki konyasporun süper ligdeki en genç takımlardan biri olduğunu da belirtmek gerek. yerli oyuncuların çoğunu altyapısından çıkardı ve alt liglere en çok kiralık oyuncu gönderen takımlardan biri.

kısaca senin de deiğin gibi konyayı hiç görmemiş kişilerin yaptıkları saçma yorumlardan ortaya çıkan tartışma

Adsız dedi ki...

Yenilenen Konya Stadı'nı gördünüz mü arkadaşlar? Hepinizi Konya'mıza bekleriz. çok değiştik