Cuma, Haziran 4

Ulusun Liderleri


Bu haziran ayı önemli bir ay aslında. Sadece burada değil bütün dünyada beklenen bir ay; haziran. Dünya Kupası, toplumların gelecek 4 yılını tayin edecek bir hava yaratabilir. Hatta belki daha fazlası.

2002 ve 1996 mesela. O kadar futbolla içiçe oldum. Takım tuttum, tribüne gittim. Deplasmana gittim. Arkadaşlarımla beraber oldum, eğlendim, üzüldüm, sevindim. Ama 1996'nın Hırvatistan maçı (Avrupa Şampiyonası da olsa) veya 2002'nin Senegal maçındaki hisleri hiç yaşamadım. Üstelik milli duyguları damarlarına kadar yayan biri de değilim. Milli takımı tuttuğum takım kadar sevmiyorum hatta. Ama işte o dönemde birşeyler oluyor. Anlatılamaz.

Brezilya'nın bir filmi vardır. Ano Em Que Meus Pais Sariam de Ferias, O. İzleyin. 1970 Dünya Kupası'nda Brezilya'da geçen günleri anlatır. İlginçtir. Mesela 2002'de Hasan Şaş'ın attığı golde sokakta duyulan gürültüyü hala unutamıyorum. Çok güçlü bir ses değildi. Çok farklı bir ses de değildi. Ama tek bir sesti. Herkesin aynı anda tepki verebilmesi anca 4 senede bir haziran aylarında olabiliyor.

Almanlar için 1954 Dünya Kupası önemlidir. Savaştan çıkan millet, Bern Mucizesi ile kendini toparlamış, kendine güvenmiştir. Macarlar'ı 2-0 geriden gelip 3-2 yenmek topluma çok büyük umut aşılamış.

Veya 1990 Dünya Kupası da önemli onlar için. Berlin Duvarı yıkılıyor, iki devlet tekrar bir araya geliyor. Kaynaşmak lazım. Haziran ayında finale uzanan yolda kaynaşıyorlar. Mesela bunun için Goodbye Lenin adlı filme de bakılabilir.

İşte o sebeple milli takım hocalığı haziran ayında daha bir önemli. Artık ülkenin liderisiniz. Haziran ayında saha içinde alınacak sonuçlar, bütün ülkeyi, siyaseti, ekonomiyi etkileyecek. Fotoğrafa bağlayalım.

Bu nedenle Löw nereye bakıyorsa arkasındakiler de oraya bakıyor biraz da. Şu anda bütün Almanya Löw'ün arkasında, Brezilya Dunga'yı takip ediyor, İtalya Lippi'yi reis bellemiş. Onların yapacakları, bütün ülkeyi üzecek veya sevindiricek.

Dünya Kupası yıllarının haziran aylarında dünyadaki intihar oranları gözle görülür bir şekilde düşüyormuş. İnsanlar bu 1 aya kilitleniyorlar. Kimisi, ölmeyi erteliyor kimisi de liderlerin peşinden gidiyorlar, hayatını şekillendiriyor.

Hiç yorum yok: