Cuma, Aralık 10

Aylak Adam


Ne diyelim şimdi? Bu romanı sevmemek mümkün. Seveni çok. Romanın karakteri C.'yi sevebilmek ise zor. Roman, zorlayıcı bir roman. Nedeni tamamen konusuyla alakalı. Yoksa yazımı, dili güzel.

Karşı çıktığım, beğenmediğim, uyuşmadığım noktaları var. Fakat bu kitap 50 sene önce yazılmış. 51 sene hatta. Bu roman 50 gün önce, 2010'da yazılsa kitleleri sürüklerdi (sürükler miydi?). Zaten 50 sene içinde 19 baskı yapmış, en çok satanı 2001'deki olmuş.

Kitabın içindeki hikayeyi eleştirebiliriz, yazı dilini de tartışabiliriz, karakterleri, anlatılan eski İstanbul'u (Beyoğlu-Karaköy-Suadiye), C.'nin topluma, insanlara olaylara yorumunu. Herşey eleştirilebilir. Şahsen beni sarmayan yerleri çok fazla. En azından bir adamın, bir kadının peşinde olması (tanımadığı bir kadın olsa da) beni cezbetmedi. Ama kitap sadece bu hikayeden ibaret değil ve ne olursa olsun kitabın 50 sene önce yazıldığını düşününce orada bir durmak gerekiyor.

Yusuf Atılgan gerçekten garip bir adammış. Bu adamın az sayıda eser üretmesi bizim kaybımız. Dün kitabı bitirdim, "eh fena değil" dedim biraz şımarıkça. Bugün 50 seneyi farkettim. Babam 5 yaşındayken yazılmış, ben 25'te okudum. Bir roman, bir eser için önemli olan da bu değil mi?

Suadiye, Caddebostan'da geçen bir roman olması sevgimi biraz daha arttırdı.

Bu arada okuduğum kitabı arkadaşımız Davut'tan aldım. Okurken kitabın başına bazı talihsizlikler geldi. Tam olarak ne olduğunu o da bilmiyor. Dün kitabı bitince Davut'un askerde gideceği yer belli oldu, kendisi artık 12 ay komando. Dönene kadar unutur zaten kitabı. Unutmasa da kitabın başına gelenler çok koymaz sanıyorum. Şimdilik bu kadar.

4 yorum:

scapula dedi ki...

Aylak Adam çok güzel roman Kutay. Gerçi senin için fena değil için ama benim için en güzellerden biri.

Okurken keyif aldığına kanaat getirirsen, "Birgün Tek Başına"yı oku derim Vedat Türkali'den.

kutay dedi ki...

abi güzel roman bence de, "fena değil" anlık bir düşünceydi, hikaye ve kurgu ile ilgili, kitap bittikten hemen sonra anlık bir yorum, yoksa kitabın çok başka anlamları var, soğuyunca daha iyi anlıyor insan..)

"birgün tek başına"yı atıyorum listeye..)

burada yorum bırakmana sevindim, bloguna geri dönersen daha çok seviniriz..)

beyenpe dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
kutay dedi ki...

@beyenpe

keşke fanatik gibi saldıracağına kendi fikrini yazsaydın da devamında tartışabilseydik.. yine de yorum için teşekkürler..